Nowoczesny, bezpieczniejszy, przystosowany do potrzeb osób
niepełnosprawnych, a także przyjazny środowisku – taki miał być dworzec
PKP Brzesko-Okocim.
Pierwszego sierpnia 2012 roku z wielką pompą oddano go do użytku. PKP wyremontował go za swoje pieniądze, samorząd dołożył swoją cegiełkę w postaci budowy parkingu. Szczęście brzeszczan jest takie, że budynek nie straszy, wręcz przeciwnie - wypięknił przestrzeń architektoniczną. Ale czy estetyka idzie w parze z funkcjonalnością? Przykładem może być budynek Centrum Kulturalno-Bibliotecznego, który z zewnątrz zachęca, a w środku jest zupełnie niewykorzystany.
Wracając do dworca PKP. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane
(Dz. U. z 2006, Nr 156 poz. 1118, z późn. zm.),
rozporządzenie Ministra Infrastruktury z
dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U.
z 2002 Nr 75, poz. 690, z późn. zm.) oraz
rozporządzenie Ministra Transportu i
Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U.
z 1999 Nr43, poz. 430, z późn. zm.) - dokumenty poświęcają dużo miejsca zagadnieniu dostępności infrastruktury publicznej dla osób z niepełnosprawnościami. W budynkach przynajmniej jedno z
dojść powinno osobom niepełnosprawnym zapewniać dostęp do wejść do całego
budynku lub tych jego części, z których osoby niepełnosprawne mogą korzystać. Jest tak i w Brzesku. Dostęp dla osób niepełnosprawnych jest z miejsca parkingu. Natomiast nie ma go z przejścia dla pieszych.
Wysoki krawężnik, często zaparkowane na przejściu (kiedy ostatnio malowanym??) samochody powodują, że niepełnosprawni na wózkach zmuszeniu są do podróży naokoło. Dosyć ruchliwą drogą muszą jechać na parking, by stamtąd podjazdem dotrzeć do budynku. Niby nic, ale dla osoby na wózku przejechanie kilkudziesięciu metrów po kałużach wśród jadących aut, nie jest komfortowe psychicznie.
W imieniu tych osób apeluję o obniżenie 4 krawężników na przejściu dla pieszych i mieć ich na uwadze na przyszłość.
DG
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz